lv | ru

Būtiskas uzturvielas

Mūsdienās #stress ir izplatīta parādība un to izraisa dažādi apstākļi – spriedze darbā, finanšu jautājumi, raizes par veselību, nelabvēlīgas attiecības u.c. Tas nozīmē, ka organisma iekšējā pret-stresa reaģēšanas sistēma bez apstājas saņem draudu signālus un strādā nepārtrauktā režīmā, nespējot atjaunoties.
  • Hronisks stress var radīt dažādus veselības traucējumus, piemēram, depresiju, izdegšanu, trauksmi, galvassāpes (arī migrēnu), sirds un asinsvadu slimības, iekaisumus un citas problēmas.
Ārējos apstākļus visbiežāk ietekmēt nav iespējams, tāpēc pilnībā izvairīties no stresa nevar un izrādās, ka nelielās devās tas noder. Stress ir izdzīvošanai svarīgs instinkts un neliela spriedze stimulē enerģiskai un efektīvai darbībai.
  • Lai mazinātu pārmērīga stresa nevēlamās izpausmes, rīkojies sava organisma labā.

Stresu ietekmējošie faktori

Stresa bioķīmijā vairākas uzturvielas ir īpaši svarīgas:

  • Magnijs – palīdz samazināt nogurumu un nespēku, veicina normālu nervu sistēmas un muskuļu darbību, tostarp palīdz atslābināt saspringto muskulatūru.
  • Cinks - veicina kognitīvās funkcijas, piedalās daudzās bioķīmiskās reakcijās, kas nozīmīgas organisma vielmaiņai un nervu sistēmas darbībai.
  • C vitamīns - palīdz samazināt nogurumu un nespēku, tam ir būtiska loma līdzsvarotās stresa reakcijās. Stresa situācijās C vitamīna patēriņš organismā paaugstinās, jo tas ir nepieciešamas stresa hormonu ražošanai.
  • B vitamīnu grupa – veicina normālas psiholoģiskās funkcijas, palīdz mazināt nogurumu un nespēku, B grupas vitamīni nepieciešami enerģijas ražošanai šūnās.
  • Adaptogēni – tās ir bioloģiski aktīvas vielas (pārsvarā no augu valsts), kas palīdz adaptēties stresa apstākļos. Citiem vārdiem- palīdz līdzsvarot organisma reakcijas stresa apstākļos. Mēs nevaram mainīt stresu, bet varam mainīt savu reakciju uz to, tostarp organisma fizioloģiskās reakcijas. Par adaptogēniem tiek uzskatīti: rožainā rodiola jeb zeltsakne, ašvaganda, ženšeņs, kodriceps.
  • Laktoferīns - unikāla piena olbaltumvielu frakcija, kurai piemīt nomierinošas īpašības, tā uzlabo miegu viegla hroniska stresa apstākļos un palīdz mazināt kāri pēc cukura.
  • Teanīns – dabiska aminoskābe, visvairāk atrodama tējas lapās, tai pierādīta spēja mazināt psihiska un fiziska stresa reakcijas, tai pat laikā veicinot kognitīvās funkcijas, piemēram, prāta asumu.

Avots: Stress - The Good, The Bad and The Ugly
Raksts no Rachel Bartholomew BA (Hons), Dip ION, mBANT, CNHC, GHW